Apoteken och tillgängligheten

Nyligen lanserade Apoteket AB en mobilanpassad sajt där kunderna via sin smartphone skall kunna se lagerstatus på eftersökt vara. Man skall även via karta kunna se vilket apotek i närheten som lagerför den sökta varan samt se apotekens öppettider.

Bild på den nya sortens mobilerGivetvis är lanseringen av tjänsten ett steg framåt och en berömvärd satsning. Samtidigt finns det mer att önska från konsumentens perspektiv. Initiativet från Apoteket AB är inte bara en tjänst till kunden utan givetvis även en stark marknadsföringsåtgärd för att få kunderna att välja just deras apotekskedja. För kunden handlar det istället oftast om att vilja gå till det geografiskt närmaste belägna apoteket framför att välja en specifik kedja.

Möjligtvis kommer initiativet från Apoteket AB att leda till att vi får se fler kedjor lansera liknande webbtjänster inom en snar framtid. Ingen kommer att våga stå utan då det handlar om marknadsföring, men för kunden kan det lätt bli förvirrande att behöva söka lagersaldo på ett antal olika webbsidor.

Ur ett rent kundperspektiv behövs istället en samordnad webbtjänst där lagersaldo, vägbeskrivning och öppettider visas. Det behövs en tjänst där samtliga apotek oavsett ägare och bolagstillhörighet ansluter sig och där gränssnittet på webbplatsen redan från början är framtaget enligt gällande krav på tillgänglighet. 

Fakta: Apoteket AB:s mobilsajt hittar du via din smartphone på mobil.apoteket.se Lagerinformationen uppdateras varje timme men narkotikaklassade preparat är undantagna.

/Magnus Thene, länsombudsman

Dela sidan via: Facebook, Twitter, MySpace